Rapportkommentar: MAG Q3 2020/2021

 

Presenterar här i vanlig ordning några osorterade tankar från MAGs Q3 rapport.

MAGs Q3-rapport (Mar-Maj) kom in prick på mina förväntningar avseende ADS och IAP-intäkter. I min Q2-kommentar så konstaterade jag att MAG måste fortsätta att skala upp affären för att motivera en stigande värdering. Under det gånga kvartalet har vi via listpositioner sett hur MAG kraftigt börjat skala upp spelet Word Mansion vilket gav ett tydligt genomslag i Q3 rapporten. Även innevarande kvartal ser lovande ut då Word Mansion accelererat in i Q4 (Jun - Aug).

Jämförelsekvartalet Q3 2020 har beskrivits som ett "coronakvartal" i positiv bemärkelse. Blickar man bakåt ett år så var tron hos analytiker att MAG skulle få svårt att visa tillväxt fram till 2021. 

USD/SEK har sjunkit 15% YoY vilket slår direkt mot MAGs omsättning. Förvärven av Sventertainment och Apprope har dock säkrat tillväxt och i synnerhet är det MAGs uppskalning av Word Mansion som har bidragit till tillväxt QoQ medan Nya Quizduellen bidragit mest YoY.

Några nyckeltal jämfört med Corona-kvartalet Q3 2020:

Omsättning: 81,4 MSEK (+26% från 64,8 MSEK) 

EBIT: 2,6 MSEK (-6,8 MSEK)

DAU: 1,9 miljoner (2,4 miljoner)

ARPDAU: 5,5 cent (3,0 cent)


Word Mansion

Spelet som för tillfället har tagit över stafettpinnen som MAGs största tillväxtspel började få stora investeringar i UA i USA i Mars där spelet blev det 64:e mest nedladda spelet på iPhone. Även om man har ett bra spel och en bra AD att snurra så kostar det mycket flis att ligga på så höga nivåer. WM är inte ett unikt spel vare sig i gameplay eller metagamet men man har bevisligen lyckats hitta rätt kombination med spel, ads, annonskanaler och konkurrens. Att hålla den höga nivå på UA som man gjort med Word Mansion under kvartalet är bolagets våta dröm. Genom att bryta isär koncernen och moderbolagets redovisning kan man utröna att Word Mansion stod för cirka hälften av US-kostnaderna under kvartalet.

Nedladdningspositionerna har dalat något i USA men är ännu på mycket höga och stabila nivåer. I Maj så släppte man spelet i flera länder, bland annat i Europa och har därefter testtryck UA i Tyskland och Frankrike för att i talande stund ligga på mycket höga nivåer i UA. Man har efter framgångarna i USA hittat rätt även här.

Tack vare Word Mansions fortsatt starka utveckling kan vi se fram emot en väldigt  stark Q4 med uppskattningsvis > 60% tillväxt YoY.


Nya Quizduellen

Introduktionen av livequiz i Tyskland har gått långsamt och man har ännu inte kommit igång med  pengar i vinstpotten. Senastre beskedet är att man ska försöka få igång det till andra halvan av augusti. Även givet det faktumet att riktiga pengar saknas i vinstpotten så är min uppfattning att Livequiz utvecklats otroligt svagt. Man borde ha kunnat få en stabil bas spelare även utan vinstpotter. Jag har manuellt samlat in data från samtliga sändningar där jag plockat ut tittarsiffran då den nått sin peak kring första frågan i sändningen. Trenden är minst sagt svag. Givet en ARPDAU på 8 cent så bidrar nu LiveQuiz i tyskland med en omsättning på drygt 300 tkr per kvartal vilket är helt obetydligt.



Frågan man ska ställa sig är hur hög sannolikheten för att riktiga pengar i vinstpotten ska få spelarantalet i LiveQuiz att tiofaldigas. Jag vet inte. Men man bör inte se det som helt givet att det kommer att hända. LiveQuiz påverkan är därför en optionalitet snarare än något jag vågar räkna med.

I övrigt fortsätter man utveckla NQD och har nyligen infört en ny spelvaluta (Qoins) som jag inte hunnit testa. Här tycker jag ändå man ska kunna räkna med att ARPDAU fortsätter att stiga i takt med att nya spellägen införs och monteriseringen slipas. Ett av Måns Wides viktigaste uppdrag blir att sätta tänderna i NQD och det ska vi börja se resultat av nu.


Wordzee

Besvikelse att man under det senaste året inte lyckats skala upp spelet. Man tar sig för pannan när man inser att teamet lagt utvecklingstid på att först införa en "öppen chat" mellan spelarna för att sen behöva utstå kritik och bekymmer med att chatten blivit ett populärt tillhåll för Nigerianska scammers. 

Här hade jag velat göra saker i en annan ordning och "öppen chat" hade legat betydligt längre ned på listan, om det ens fått vara med.


Sammantaget

En bra rapport som matchar förväntan. Finns både glädjeämnen (Word Mansion) och fortsatta besvikelser (Wordzee). Det är för tidigt att säga var NQD kommer att landa men man bör kunna räkna med förbättringar både i grundspelet samt i liveläget, frågan är hur stora? De lägst hängande frukterna togs i vintras när gratisspelare började bli utsatta för reklam.

Bolaget har en stark balansräkning och har förvärvat smart. Man kan hoppas att fler möjligheter dyker upp. 

Spelutvecklingen tar lång tid men nog ska vi få ett nytt spel i år?

Värderingen kräver fortsatt tillväxt även 2022.  Fullt utspätt finns dryga 28 milj aktier och mcap ligger vid 1294 MSEK vid en kurs på 46 kr. Fritt från kassa kan bolaget påstås vara värderad 1200 MSEK in i 2022 med en kassa som närmar sig 100 MSEK.  Jag skulle då önska se en EBIT kring 60 MSEK (EV/EBIT 20). Det är en nivå jag just nu ser som osannolik då framgångar i spel i vanlig ordning kommer få ökade UA-kostnader till följd.

Frågan är då om man vågar blicka lite längre fram? Ser man fortsatt kraftig tillväxt 2022 på bekostnad av vinster men att man efterföljande 2-3 år växer in i kostymen och börjar närma sig 20% EBIT-marginal. Då kommer dagens värdering vara långt i från tillräckligt.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Twitterfonden

När sälja?

Gravity Q4 - Kommentarer