Gravity Q1 - Kommentar

En kort kommentar på Gravity Q1 kommer här. Jag har ännu inget originellt att tillägga mot vad Twitter redan konstaterat. En förbannat bra rapport. Jag får återkomma lite längre fram efter IR-call med eventuella djupare insikter. 

Gravity rapporterade Q1 2021 idag den 14 maj. Tron hos de som följer bolaget låg på kraftig försämrat resultat mot Q4 i takt med att mobilspelen Origin i Korea och Next i Taiwan lämnat sina starka releasekvartal. Gravity visade dock upp ett av sina starkaste kvartal hittils mednäst högsta rörelseresultatet hittills. Rörelsemarginalen stiger till rekordhöga 27% vilket delvis förklaras av starka intäkter på PC. På mobilsidan ser det vid omedelbar anblick ut som att det gått bättre än vad jag trott över hela linjen. På kvartalsbasis var jag som vanligt fel ute och det kommer inte bli lättare att sätta estimat de kommande tre kvartalen i takt med fler spel och marknader. Lyxproblem?





Gravity står inför flera spelreleaser i närtid:

- CPBL Pro-baseball 2021 Taiwan, 17 juni 

- Next SEA, 18 juni

- Origin Japan, juni

I höst är de största händelserna stängda betatester av Project S vilket blir tredje generationens mobilspel. Spelet ser bra ut vad jag kan bedöma. Vad som är intressant är att det är utvecklat av Gravity själva vilket ger bolaget full kontroll och högre marginaler. Utöver det så är flera relativt stora spel på gång som t.ex. PC spelet Ragnarok Begins som kan ge en positiv marginaleffekt tack vare lägre plattformsavgifter.

Gravity har blivit svårt att följa allt eftersom de växt på PC. Sett tillbaka på 2020 var en av de större händelserna för Gravity just framgångarna på PC och det är en trend jag hoppas kunna fortsätta genom utökad self-publishing samt nya PC-spel. På kvartalsbasis kommer det vara fortsatt svårt att följa intäkter och resultat, därför landar jag, som så ofta, i årsgrafen som fortsatt visar på en stabil utveckling både historiskt samt på eget estimat för 2021. Även när kvartalen svängt så har årsgrafen sällan skadats och över tid har jag fått höja framåtblickande oftare än sänka. För några månader sedan kändes 2022 som ett stort svart hål. Men med CBT av Project S i höst och flera nya releaser i år så känns 2022 inte lika läskigt att närma sig. I synnerhet inte eftersom att H2 2021 kommer vara fantastiskt och en stor skördeperiod.  




Neddraget till endast rörelseresultat ser det lika vackert ut. Påminner dock om att detta är mitt eget estimat för 2021. Analystäckning saknas.


Värderingsmässigt ligger jag på EV/EBIT 5.4 2021 på gårdagens kurs. Men då har jag inte justerat upp kassan som helt säkert kommer fortsätta växa. Jag tycker bolaget står stabilt och gillar utvecklingen. Jag tycker inte att bristen på transparens i exakt hur mycket vardera spel drar in i intäkter på respektive marknad är ett stort problem. Det var lättare att följa med endast Eternal Love. Att det nu är svårare p.g.a. fler spel och marknader ser jag lite som ett lyxproblem då det var precis det här jag drömde om för 2 år sedan. 




Jag fortsätter fundera på en exit under 2021. Anledningen är Punkt 4 och 5 i mitt förra blogginlägg "När sälja". Jag anser att GungHo är en bättre investering (EV/EBIT 0.9 samt utdelning). Eftersom GungHo är majoritetsägare i Gravity så väljer jag hellre GungHo istället för att äga båda. För min del blir investeringen därmed ännu svårare att följa, men jag för "betalt" för det i form av lägre värdering och utdelning. Min tro är att jag kommer kunna lägga mindre tid med en lika hög eller högre förväntad avkastning. Med det sagt är jag väldigt positiv till Gravity här och nu och tycker att det är ett av de absolut mest intressanta gamingbolagen givet värdering.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gravity Q4 - Kommentarer

Twitterfonden

Pitch: Integrum